Jak podłączyć metromierz?

Zakupiłeś już metromierz. Następnym krokiem jest zamontowanie go w pojeździe. Masz schemat, instrukcję, narzędzia. Czyli zaczynamy.

To co napiszę poniżej wynika z mojego doświadczenia, wiedzy, przyzwyczajeń oraz możliwości. Pewnie można w niektórych miejscach pójść na skróty, coś uprościć. Ja napisze jak ja bym zrobił.

Zasilanie.

Zasilanie metromierza to jedna z dwóch bardzo ważnych spraw w jego instalacji. Zrozumiałe jest dla wszystkich, że metromierz gdy nie działa ( jest ciemny, bez zasilania ) to nie liczy drogi. Jak nie liczy to jest dla Ciebie mało przydatny. Dodatkowo zdarza się, że metromierze są mniej lub bardziej odporne na zaniki zasilania a objawy "przerywania" zasilania mogą być ciężko diagnozowalne. Mogą również dawać niejasne objawy w których nawet serwis producenta nie będzie mógł Ci jednoznacznie pomóc.

Zatem, zasilanie metromierza najlepiej poprowadź z akumulatora lub wyłącznika prądu. Jeśli podłączasz się do wyłącznika prądu, tzn. że pełni on w Twoim pojeździe swoją rolę, czyli rozłącza akumulator od instalacji pojazdu. Podłącz zatem metromierz po stronie instalacji, tak aby rozłączenie wyłącznika powodowało wyłączenie metromierza. Tak będzie bezpieczniej. Również podczas BK nikt nie będzie dociekał, co za przewody wiszą przy akumulatorze.

Nasze metromierze posiadają nieulotną pamięć ustawień oraz zapamiętują zmierzone wartości. Nic złego zatem się nie stanie jeśli rozłączysz i ponownie włączysz prąd w pojeździe.

Podłączając się do wyłącznika prądu zwróć uwagę, który biegun akumulatora on rozłącza. Stosowane są rozwiązania gdzie wyłącznik rozłącza plus akumulatora, jak również takie gdzie rozłącza minus akumulatora.

Przewody które zastosujesz do podłączenia metromierza nie muszą być grube. Nie znam metromierza który brałby dużo prądu. 1,5 mm2 będzie super, i mam tu na myśli bardziej odporność mechaniczną niż elektryczną. Mogą być i cieńsze, nawet 0,5mm2 ale są one wtedy mniej odporne na uszkodzenia. Warto te przewody włożyć w osłonową rurkę lub jeszcze lepiej spiralną owijkę z twardego plastiku. Jej zaletą jest to, że nie zbiera się w środku woda. Wleci, wyleci i przewody pozostają suche.

W pobliżu miejsca podłączenia zasilania załóż bezpiecznik. 3A,5A,7.5A. Większych nie, a takie jak podałem wystarczająco zabezpieczą instalacje w przypadku zwarcia.

Wszystkie połączenia zlutuj i najlepiej zaizoluj koszulką termokurczliwą. Jeśli metromierz jest wodoodporny to znaczy że i instalacja taka musi być, użyj więc koszulki termokurczliwej z klejem oraz wodoodpornej oprawki bezpiecznika. 

Sygnał drogi - prędkości

Ten sygnał jest niezbędny aby metromierz ( bez GPS ) liczył drogę. Możesz go znaleźć na przewodach z oryginalnego czujnika prędkości pojazdu lub dodatkowego czujnika. Ma on postać "szpilek", "prostokątów" lub "sinusoid" o różnej amplitudzie. Ilość ich jest proporcjonalna do przejechaje drogi i do prędkości. Im szybciej jedziecie tych będzie ich więcej.

Sygnał ten podłączacie do wejścia sygnału drogi. W Naszych metromierzach jest to przewód biały. W nowych wersjach jest to wejście pierwszego czujnika drogi, a przewód różowy to wejście drugiego czujnika drogi.

Ilość tych "szpilek", "prostokątów" lub "sinusoid" na 1 km drogi, określa współczynnik kalibracyjny metromierza. Do tego celu służy menu kalibracja.

Sygnał drogi - prędkości, jest to informacja która najbardziej wpływa na pracę metromierza a jednocześnie najtrudniej jest znaleźć nieprawidłowości jego pracy. Dodatkowo mogą pojawić się sytuację, w których metromierz źle liczy mimo prawidłowej pracy czujnika i podłączonego do niego prędkościomierza.

Nie dopasowanie dwóch elementów: sygnał drogi - prędkości do metromierza i wzajemnie jest najczęstszą przyczyną nie prawidłowej pracy metromierza dowolonego typu i producenta, a co za tym idzie złych pomiarów i niezadowolenia z zakupu.

Jak znaleźć sygnał drogi - prędkości lub go "wyprodukować"?

Najprościej będzie uzyskać informacje "od przyjaciela" :-) . Niestety może być z tym problem i nie wyklucza to problemów ze wskazanym sygnałem.

Jeśli Twój pojazd posiada 3-przewodowy czujnik prędkości, to będzie Ci łatwiej. Jeden z przewodów będzie zasilaniem czujnika, i będzie miał napięcie z zakresu od 5V do wartości napięcia zasilania pojazdu. Drugi z przewodów będzie masą. Trzeci szukanym sygnałem drogi. Gdy podłączysz voltomierz pomiędzy masę a ten trzeci przewód i na włączonym zapłonie będziesz pchać samochód, napięcie powinno zmieniać się skokowo, w zakresie od 0V do trochę mniej niż napięcie zasilania czujnika.Ta zmiana napięcia to będą pojedyncze impulsy drogi - prędkości.

Gdy zrobisz to podczas jazdy, Twój miernik uśredniu sygnał drogi i będzie wskazaywał jakąć wartość napięcia. To nie jest dobre sprawdzenie.

Jeśli Twój pojazd posiada czujnik 2-przewodowy, to będzie trudniej za pomocą miernika znaleźć taki sygnał. Będzie on miał mniejszą amplitudę i będzie się ona zwiększała przy zwiększaniu prędkości. Przy przepychaniu pojazdu miernik może nic sensownego nie pokazać. Obejrzeć taki sygnał można dopiero na oscyloskopie.

Sygnały z czujników prędkości napędzają prędkościomierz oraz sterownik silnika. Często ten sam przewód który jest przy czujniku można znaleźć właśnie w kabinie na desce rozdzielczej lub w wiązce sterownika silnika. Jednak najłatwiej szuka się przy czujniku , ponieważ jest do sprawdzenia mniejsza ilość przewodów.

Gdy pojazd nie ma fabrycznego czujnika lub nie chesz go wykorzystywać, możesz zamontować czujnik dodatkowy. Czujniki działają w ten sposób, że "widzą" metalowy lub magnetyczny element przesuwający się przed czołem czujnika i wtedy dają impuls drogi - prędkości. Ten "widziany" element musi przesuwać lub obracać się proporcjonalnie do ruchu pojadu.

Może to być więc:

  • śruba wału napędowego lub dodatkowy elemnt zamontowany na wale
  • śruba piasty koła
  • półoś napędowa

Czujniki można podzielić na indukcyjne i magnetyczne. Indukcyjne "widzą" przesuwający się element metalowy a magnetyczne "widzą" przesuwający się element magnetyczny.

Zaletą czujników jest to, że w karcie katalogowej czujnika będzie napisane jaki ma on sygnał wyjściowy i ten sygnał będzie łatwiej dopasować do Twojego metromierza.

Wadą ich jest to, że trzeba domontować w pojeździe miejsce mocowania dla tego czujnika, przeważnie bardziej narażone na uszkodzenia niż miejsce fabryczne. Druga wada to trudność w uzyskaniu dużej ilości impulsów, co wpływa na precyzje pomiaru.

Jakie problemy z sygnałem drogi - prędkości występują?

1/ Zakłócenia sygnału drogi - prędkości

Występują raczej gdy korzystasz z oryginalnego czujnika. Zakłócenia nakładają się na prawdziwe impulsy drogi w postaci dodatkowych impulsików których liczba jest zmienna. Może to spowodować stałe lub okresowe zliczanie przez metromierz zarówno prawdziwych impulsów jak również części lub wszystkich zakłóceń.

2/ Niedopasowanie wyjścia czujnika do wejścia metromierza

Występuje gdy korzystasz z dodatkowego czujnika. Przeważnie układ wejściowy metromierza skonstruowany jest do pracy z określonym sygnałem drogi. Jest to uwarunkowanie konstrukcyjne i nie można tego zmienić poprzez zmianę w konfiguracji. Wtedy aby metromierz pracował poprawnie, należy do niego podłączać pasujące czujniki.

Np. nasze metromierze "podciągają" sygnał wejściowy do +5V przez rezystor 10 kOhm. W związku z tym naturalne jest dołączenie do nich czujników w wyjściem NPN. Nie ma potrzeby stosowania wtedy dodatkowych elementów. Można stosować również czujniki z wyjściem napięciowym. Nie będą pracować z czujnikiem z wyjściem PNP.

Dla odmiany metromierze VHTrip pracują tylko z czujnikiem z wyjściem PNP, ponieważ "ściągają" sygnał wejściowy do masy.

3/ Niedopasowanie poziomu sygnałów do wejścia metromierza

Występuje gdy np. czujnik indukcyjny ma na wyjściu sygnał o zmiennej amplitudzie. Metromierze często mają stały próg napięcia przy jakim następuje zaliczenie impulsu. Nasze metromierze mają ten próg ustawiony na 2,5V. W takiej sytuacji gdy czujnik indukcyjny o zmiennej ampiltudzie ( przeważnie dwu przewodowy ) podłączysz bezpośrednio do metromierza, to impulsy będą zliczane dopiero gdy amplituda sygnału z czujnika przekroczy 2,5V.

Jakie konsekwencję mają?

1/ Zakłócenia sygnału drogi - prędkości

Metromierz będzie mierzył róźnie. W zależności od załączonych odbiorników w samochodzie ( dmuchawy, wentylatora, ) może mierzyć różnie, mierzyć na postoju. Najlepszą weryfikacją takiej sytuacji jest kilkukrotna kalibracja na tym samym odcinku drogi. Każda z nich powinna kończyć się pomiarem dokładnie tej samej liczby impulsów z błędem poniżej 1%. Jeśli jest inaczej to jest źle.

2/ Niedopasowanie wyjścia czujnika do wejścia metromierza

Niedopasowanie czujnika może powodować że metromierz nie będzie liczył mimo że czujnik swoją diodą będzie sygnalizował poprawne zliczanie impulsów. Może być również tak że będzie liczył do lub od jakiejś prędkości.

3/ Niedopasowanie poziomu sygnałów do wejścia metromierza

 Niedopasowanie poziomów czujnika może dawać dziwne objawy. Zawsze będzie tak, że do pewnej prędkości metromierz nie będzie mierzył drogi, a po przekroczeniu jej, będzie liczył poprawnie. Można powiedzieć że ok., ale będzie ok. tylko wtedy gdy jedziecie powyżej tej granicznej prędkości. W praktyce pomiar drogi będzie zależał od ilości zmniejszenia prędkości pojazdu poniżej prędkości granicznej. Inne wskazanie będzie gdy przejedziesz odcinek drogi jadąc, a inne gdy podczas przejeżdzania tego samego odcinka drogi zatrzymasz się kilkukrotnie.

Mocowanie mechaniczne

Zamocuj metromierz stabilnie aby nie przemieszczał się, nie trząsł się podczas jazdy. Takie efekty pogorszą znacząco widoczność oraz obsługę. Jeśli planujesz wyłącznie kasowanie drogi za pomocą zewnętrzengo resetera, wybierając miejsce kieruj się dobrą widocznością. Jeśli będziesz używał innych funkcji które wymagają naciskania przycisków na metromierzu, zamontuj metromierz tak abyś nierozpinając pasów mógł wygodnie obsługiwać przyciski.

Dodatkowy osprzęt

Dodatkowy osprzęt ułatwi i uprości ci obsługę metromierza. Weź pod uwagę długie odcinki, stres, zmęczenie, itp. Zastanów się i wybierz dodatki które dla Twojej wizji rajdu będą przydatne.

Możesz również rozważyć zastosowanie np. dodatkowego czujnika zamontowanego jako awaryjny, dodatkowego przełącznika do wyboru czujników lub przełącznika który spowoduje że metromierz będzie odliczał drogę, np. w sytuacji zabłądzenia i konieczności powrotu.

 

Gdy będziesz miał pytania dotyczące montażu i podłączenia metromierza lub pytania dotyczące pomiarów, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.